Suomalaispelit ennen Max Paynea ja Angry Birdsia – muistatko vielä nämä legendaariset kotimaiset pelit?

Tietokonepelit ja suomalaiset kuuluvat yhtä olennaisesti yhteen kuin torstai ja hernekeitto tai mämmi ja pääsiäinen. Ikonisten duojen listaa voisikin jatkaa vaikka loputtomiin, olemmehan me kunnostautuneet myös ämpäreiden jonottajina sekä maailman nopeimpana kansana.

Vaikkakin suurin osa niin kotimaisesta kuin kansainvälisestä yleisöstä muistaakin suomalaisten panoksen pelialalla lähinnä Max Paynen, Angry Birdsin tai viimeisimpänä Clash of Clansin tapaisista menestyspeleistä, kotimaiset pelintekijät tuottivat vuosituhannen vaihteessa lukuisia pikkubudjetin pelejä jotka nauttivat kulttimainetta vielä tänäkin päivänä.

Suomen peliala on maailmanlaajuisestikin kovatasoinen

Pieneen kokoomme nähden pelialan ammattitaitoa mahtuu maahamme paljon. Vuonna 2020 Suomen pelialan liikevaihto olikin peräti 2,4 miljardia euroa ja loppuvuoteen 2020 mennessä Suomessa työskenteli jopa 3600 pelialan työntekijää 200 pelistudiossa.

Myös pelaaminen on suosittua, kuten vuoden 2020 Pelaajabarometri osoittaa. Jopa 78,7% suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä ainakin silloin tällöin, ja vähintään kerran kuukaudessa digipelien parissa aikaansa viettää peräti 63,6% suomalaisista. Konsoli- ja tietokonepelien lisäksi myös digitaaliset kasinopelit ovat suosittuja, joista pelisuosikeiksi ovat erityisesti nousseet netin kolikkopelit.

Suomen peliala kiinnostaa myös ulkomailla, mistä hyvänä esimerkkinä voi mainita suoratoistojätti Netflixin yrityskaupat suomalaisesta pelistudiosta Next Gamesista keväällä 2022. Syyskuussa 2022 Netflixin Suomen-suunnitelmat saivatkin jatkoa suoratoistojätin ilmoittaessa perustavansa Helsinkiin uuden pelistudion.

Kenties ne tunnetuimmat pelialan nimet ovat kuitenkin Max Paynen kehittänyt Remedy Entertainment, Angry Birdsin maailmanmaineeseen nostanut ja sen kehittänyt Rovio sekä viimeisimpänä muun muassa Clash of Clansista tunnettu Supercell.

Kahdensadan pelistudion joukkoon mahtuu toki muitakin menestystarinoita, mutta kuinka moni muistaa vielä vuosituhannen vaihteen harrastevoimin suosittuja pelejä tuottaneen peliskenen? Pienen mittakaavan toiminnasta huolimatta seuraavaksi esittelemämme pelit nauttivat aikoinaan suursuosiota niin kotimaassa kuin jopa ulkomaillakin – tietyissä piireissä suosio jatkuu suurena vieläkin.

Vuosituhannen vaihteen legendapelit – muistatko vielä nämä?

Kuten aiemmin mainitsimme, oli Suomen peliala hieman eri kokoluokassa vuosituhannen vaihteessa. Se ei kuitenkaan menoa haitannut, sillä esimerkiksi seuraavien pelien parissa viihtyi kokonainen tietokonepelaajien sukupolvi.

Liero (+ Liero Xtreme & OpenLieroX)

Tämä vuonna 1998 MS-DOSille julkaistu peli muistutti läheisesti suosittua Worms-peliä, mutta suomalaisen Joosa Riekkisen luoman Lieron takana ei kuitenkaan ollut Worms, vaan pohjana toimikin sen sijaan vuonna 1997 alunperin julkaistu ja vuonna 1999 freewarena julkaistu Fractile Games -pelinkehittäjän Molez -peli.

Pelin ideana oli taistella matohahmoilla erilaisin asein aivan kuten Wormsissakin. Se poiki myös itselleen klooneja, mikä ei olekaan ihme kun alkuperäistä supersuositun Lieron kehittämistä ei jatkettu lähdekoodin tuhouduttua Riekkisen kovalevyn myötä.

Areena 5

Areena -pelisarja ja sen vuonna 2000 ilmestynyt viides osa ovat jättimenestyneitä gladiaattorimaailmaan perustuvia suomalaisen Seppo Suorsan kehittämiä managerointipelejä.

Peli perustui löyhästi fantasiakirjallisuuteen ja sen teemana oli kouluttaa itselleen voittava gladiaattorijoukkue, joista jokaisella gladiaattorilla oli myös omat fantasiamaailmoista tutut erikoisvoimansa.

Pelisarjan kehitys jatkui pitkälle 2000-luvulle saakka, mistä viimeisenä versiona historiankirjoihin jäi Areena 7 -peli. Ensimmäinen Areena -peli julkaistiin jo vuonna 1991 Commodore 64 -alustalle, mutta varsinkin Areena 5 on se mistä pelisarja muistetaan.

Muun muassa Suomen pelimuseo kunnioittikin pelisarjan vitososaa ottaessa sen osaksi 100 Suomalaista peliä -näyttelyään vuonna 2017.

Ski Jump International 3.0

Vuonna 2000 MS-DOSille julkaistu kotimainen mäkihyppypeli oli kaksiulotteisista grafiikoistaan huolimatta supersuosittu niin Suomessa kuin hieman yllättäen myös Puolassa, missä sitä pelaa vieläkin pelille omistautunut fanikunta.

Säännöiltään peli mukaili oikeita mäkihyppykilpailuja, mikä olikin hupipelien aikakaudella yksi sen suosiota lisäävistä seikoista sääolosuhteiden muutosten realististen vaikutusten lisäksi.

Nostalgiapärinät tänään ja huomenna

Nostalgiapärinät tuottavista suomalaisista peleistä listaamamme pelit ovat ehdotonta kärkeä, mutta nähtäväksi jää tullaanko esimerkiksi Clash of Clansia ja Angry Birdsiä muistelemaan samanlaisella kaiholla tulevaisuudessa – vuonna 2001 julkaistu Max Payne on ainakin vahvoilla!

Leave a reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

15 − thirteen =